fredag 12 februari 2016

I den omvända världen

Jag lever i en omvänd värld. Så olik din. Trots att vi lever under samma tak.

När du vaknar utvilad vaknar jag med en känsla av att kroppen jobbat på högvarv hela natten.

En dusch som du tar för att piggna till eller skappna av kostar mig så mycket energi att jag behöver sova efteråt.

Din lediga eftermiddag hemma med familjen är min dags tuffaste jobb.

Helgen som är din vilotid, är min mest aktiva tid. Du sover längre - jag kortare. Du slappnar av medan min hjärna och kropp jobbar hårdare än någonsin.

När måndagen kommer är du redo för en ny vecka av arbete. Jag är helt utslagen efter helgen med familjen.

Saker som du gör för att bli frisk och stark - som träning eller promenader - gör mej sjuk och svag.

Saker du gör för avkoppling och rekreation - som att fika på café eller gå på bio - är saker som gör mig överbelastad på bara en kort stund.

Saker du inte reflekterar över, som du inte ger någon uppmärksamhet - som att sitta när du äter eller stå när du lagar mat - är sådant som för mig fullkomligt slukar energi och kräver min fulla uppmärksamhet. På bekostnad av min förmåga att tänka, konversera och göra flera saker samtidigt.

Om du känner dig extra trött lägger du dig för att vila, och känner hur krafterna börjar återvända redan efter några minuter. När jag gör detsamma händer oftast ingenting. Påfyllnaden är icke-existerande.

Du kan göra något du tycker om, och känna att du har energi kvar när du är färdig. Jag går i ett töcken redan innan jag hunnit börja göra det jag vill. Och gör jag något ändå blir det på ren vilja och med total utmattning som följd.

Det du gör "på vägen" till något annat - kliver upp ur sängen, borstar tänderna, tvättar dig eller tar en dusch - är sådant som oftast tar mer energi än vad jag har för en hel dag. Du kan göra det utan att reflektera, lite nonchalant så där. För mig krävs både medvetenhet, struktur och kontroll.

Våra värdar är så olika - ändå är förväntningarna på oss märkligt nog många gånger desamma.

2 kommentarer:

  1. Oj, vilket fint inlägg. Det beskriver på pricken hur jag också uppfattar den världen jag lever i. Verkligen omvända världen...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Jag hoppas att jag kan nå fram till "den andra världen" med mina ord - att fler ska förstå var vi lever någonstans!
      <3

      Radera

Om att önska bättring

Jag har insett att jag hellre önskar att människor säger att de finns med mig oavsett hur jag mår än att de önskar mig bättring. Det känns s...