måndag 25 april 2016

Här och nu

Mina symtom minskar inte.

Jag blir inte bättre.

Betyder det att jag per automatik gör fel? Inte gör tillräckligt? Eller kanske borde göra på något annat sätt?

För det är så det känns. 

Som att jag hela tiden utvärderas utifrån om jag mår bättre av det jag _gör_. Och när symtomen inte minskar, måste jag ändra på mitt sätt att göra. 

Eller göra ännu mer.

Men tänk om det inte går att _göra_ bort! Att jag inte blir bättre, för att det här är något som inte går att göra något åt?

Det kanske är så här det är nu, så här jag måste leva?

Och göra det bästa av det som är?

Att bara vara här och nu.

4 kommentarer:

  1. Kan bara säga att de senaste 2 åren har jag vägrat ha möte med FK, de har inte ens fått ringa mig, bara mejla om det är nödvändigt. Jag sa att jag blir sjuk av att ha kontakt med dem, det gör mig ännu sämre än jag redan är. Läkaren ringde och pratade med FK- handläggaren och klargjorde situationen, jag har inte ens träffat den siste handläggaren jag hade de sista två åren av min sjukskrivning. De respekterade detta, hör och häpna. Varför ha möten när hälsotillståndet inte förändrats?? Vad händer om du sätter dig på bakhasorna? Har du funderat på att begära sjukersättning? Den kan man bryta när man själv vill sen, till och med pausa om man vill testa att jobba. Det verkar som om du har en läkare som förstår och då skriver hen ett speciellt intyg. Jag säger inte detta för att sänka dig, Malin, utan för att åtminstone jag tycker att det räcker nu för din del.
    kram Sofia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack vännen! Just nu är min situation lite rörig med långtidssjukskriven läkare. Får se om han är tillbaka till nästa avstämningsmöte. Den nya läkaren tyckte att sjukersättning vore rimligt men trodde att det skulle bli svårt att få igenom - därför sköt han upp ett sådant samtal till nästa FK-möte. Orkar inte bråka.
      Jag tycker oxå att det räcker nu för min del.
      Kram

      Radera
  2. Det är kanske så att det du gör förhindrar att du mår ännu sämre?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja! visst är det så. Pacing är ju en sådan sak. Men inte ens den rår ju på allt. Det här inlägget relaterar dock mest till vårdens och FKs orubbliga tro på att bara jag gör rätt så kommer allt lösa sej...typ..

      Radera