söndag 8 maj 2016

Olika förutsättningar men samma krav

Jag funderar ofta över olika vägar att förklara hur livet med begränsad energi och dålig återhämtning är att leva. Vill gärna hitta bilder som är enkla nog för ett litet barn att förstå. Bilder som är för enkla för att missuppfatta eller bortförklara - men ändå tillräckligt komplexa för att förklara det oförklarbara.

Det här är min senaste:

Syntolkning: På bilden finns två väskor, en större och en mindre. Till varje väska finns fem olika saker som ska packas, båda väskorna har en likadan uppsättning. De fem sakerna får med enkelhet plats i den stora väskan, men i den lilla väskan får knappt en av sakerna plats. Längst upp i bild finns en text; I min väska får plats färre saker än i din. 

I min väska får plats färre saker än i din.

Du kan slänga ner saker huller om buller i din väska, utan särskilt mycket eftertanke, och ändå få igen locket. Jag måste alltid hårdprioritera och verkligen fundera ut vilken sak jag behöver bäst, innan jag packar. Det gör att det tar olika lång tid för oss, både att packa och att flytta saker.

Eftersom du kan packa din väska full kan du använda din tid effektivt. Jag klarar högst av att ta med en sak i taget. Vissa saker måste jag välja bort helt och hållet eftersom de inte går att dela på. Ska jag kunna flytta alla mina saker måste jag gå fram och tillbaka många gånger, och det tar väldigt lång tid.

Din stora väska har dessutom hjul, så att du enkelt kan dra den. Därför går din resa som på räls. Min väska är för liten för att någon ens ska tycka att det är lönt att sätta hjul på den, och dessutom är handtaget lite trasigt så jag måste vara extra uppmärksam på att det inte lossnar helt.

Om jag pressas att försöka få med mig mer än vad som ryms i min väska tvingas jag både att bära väskan och balansera saker i famnen. Det kräver mer fokus och kraft än att dra allt i en stor väska. Jag tappar saker och ofta är risken stor att jag tappar alltihop. Saker som ramlar i marken går sönder, vilket gör att jag måste lägga tid på att laga dem för att sedan tvingas börja om från början igen.

När jag väl är framme måste jag vila efter allt packande, bärande, släpande, lagande och springande fram och tillbaka. Du är redan övervänt och rastlös och på väg ut på nästa resa.

Har jag otur har du redan rest din väg utan mig!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar