onsdag 18 maj 2016

Vad låter du färga ditt sinne?

Jag har fått mycket respons på mitt förra inlägg. Tack för att ni delar med er!

Min mening är inte att sprida en negativ bild av vården. Eller att få vårdpersonal att skämmas. Men jag vill lyfta något som är vanligt men som det inte pratas särskilt mycket om.

Meningen var att starta en diskussion kring hur skitsnack personal emellan påverkar synen på den vi är anställda för att hjälpa. Det är egentligen samma oavsett om det gäller patienter, barn i skola eller förskola, försäkringstagare eller kunder.

Jag ville få dig att förstå att hur du talar om andra påverkar ditt bemötande och ditt beteende. Oavsett om du menar det eller inte.

Men om det nu är så att det här existerar - vad kan vi göra åt det då?

Först och främst är det ju faktiskt upp till var och en att välja vad som färgar ens sinne. Bara du själv kan välja hur du pratar om människor som inte är närvarande.

Men du behöver förstå att dina val påverkar fler än dig själv! Att HUR du säger saker faktiskt spelar roll. Att skitsnack förstärker förutfattade meningar och kan ge en felaktig ingång i första mötet med en person. Att det kan vara så illa att jargongen förblindar dig så att du utsätter människor för onödiga risker.

Skitsnack hör i allra högsta grad i hop med patientsäkerhet!

Du behöver inse att föraktfulla, förlöjligande samtal om patienterna i personalrummet oftast speglar av sig i ditt beteende och ditt bemötande. Oavsett om de hör dig samtala med dina kollegor eller inte.

Om du har behov av att ventilera din frustration, handlar det mer om dina känslor än om patienten. Lägg då samtalet på den nivån. Istället för att prata om någon som konstig, udda, annorlunda, lustig eller speciell - är det bättre att säga att personen beter sej på ett sätt du inte kan förklara, med den kunskap du har nu. Och att det gör dig frustrerad. Det öppnar upp för ett mer konstruktivt samtal som också inbjuder till att andra delar med sig av sin kunskap.

För frustration är en normal reaktion och den säger mig att du vill mer och vill framåt, men att något gör att du sitter fast. Andras input kan vara en bra hjälp framåt.

Lyssna ordentligt på vad patienten säger! Även om du har svårt att förstå. Våga tro att det också är input som kan hjälpa dig framåt. Och uppmuntra kunskapssökande patienter med att ge konkret information. Visa dem vägar att komma vidare. Om du är välkomnande och nyfiken istället för avvisande i ditt samtal med patienten, kanske hen väljer att stanna istället för att söka sig vidare.

Ett bra arbetsklimat minskar skitprat både kollegor emellan och om patienter! 

Men för att få till det behövs inte bara individer utan också ett ledarskap som är tydligt med vad som är okej. Som föregår med gott exempel. Jag upplever att en kultur som säger att du inte får vara svag understödjer skitsnack. Medan en kultur som säger att du inte behöver vara stark, medger att det är okej att söka hjälp hos varandra.

Men det går faktiskt att som ensam person börja i det lilla. Att prata gott om, och konsekvent lyfta andra kan ha en större effekt än du tror. Det kan tillslut få människor att börja tvivla på skitprat och negativa rykten.

Låt oss börja i det lilla - tillsammans kan vi utföra storverk!

2 kommentarer:

  1. vårdpersonal är absolut inte enda myndigheten som snackar skit och har en föraktfull inställning till sina klienter! jag jobbade på en av landets större institutioner, och deras attityd chockade mig. de tittade ut i sin " mottagning" nästan spottade på golvet och sade till hörande kollegor, gå ut och ge personen "papperna" och säg att inget är förändrat i dag heller..

    Man gick ut flinade upp sig och sade det, utan tillstymmelse att ens erbjuda personen hjälp. återvände till fikabordet och raljerade över personen, hånade och skrattade föraktfullt. det var så ag ville grina över hur illa personalarrogansen där var och att de som jobbade där inte alls vare sig var värda sitt jobb, eller borde sitta där de satt i sin position.

    Sånt vidrigt förakt och avsmak... Klart tom "klienten" märker av stämningen även om man kanske inte förstår vad som är fel.

    så hemskt, att man inte ens vet att det är man själv som är föremål för föraktet. så ja det borde absolut lyftas fram av patienter, klienter kunder så de blir av med detta beteende.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, detta är så ofattbart att det får pågå. Och det är extremt svårt att komma åt - om inte chefen går i bräschen och sätter ner foten ordentligt!

      Radera