torsdag 2 juni 2016

Dröm högt med mej...

Om jag blev frisk och helt besvärsfri - NU - vad skulle jag göra då?

Oj, vad jag skulle prata! Umgås och ta igen all den tid jag missat med min familj och mina vänner! Laga mat, baka och ställa till fest.

Jag skulle leka, hoppa, springa och klättra med mitt barn! Göra utflykter, cykla och utforska skogen. Bada! Och vi skulle resa och tillsammans upptäcka världen.

Jag skulle sova och vakna tillsammans med min man, vara nära - prata, skratta och ha sex. Vi skulle dela lika och vara ett jämställt team igen. Dra tillsammans åt samma håll.

Jag skulle läsa svåra saker. Tänka komplexa tankar utan att tappa tråden. Föra resonemang och förklara utan att hjärnan blev till mos. Prata färdigt utan att behöva avbryta. Lägga saker på hög och faktiskt veta att jag kan ta mig igenom den. Skriva färdigt…

Jag skulle arbeta igen. Forska om tillgänglighet och delaktighet. Föreläsa om aktivitetsomfång och aktivitetstakt. Sätta arbetsterapi ordentligt på kartan! Bryta normer och skapa nya. Kämpa för patientperspektiv och elevperspektiv.

Jag skulle arbeta hårt med kroppen. Oj vad jag skulle ta i - gräva, snickra, måla och svettas! Ja, ta långa snabba promenader och känna kinderna blossa och hjärtat dunka! Ta ut mej fullständigt och sedan känna kroppen återhämta sig medan jag tog en uppfriskande dusch.

Om du blev frisk och helt besvärsfri - NU - vad skulle du göra då?

(Uppdatering: naturligtvis skulle jag också storstäda, köra bil, slänga sopor, hämta och lämna barn, gå på utvecklingssamtal, skolavslutningar och läkarbesök...och allt annat som så självklart ingår i mitt liv utan funktionsnedsättningar...)

2 kommentarer:

  1. OJ!Vilken fråga! Tror jag knåpar ihop ett eget inlägg om det senare idag,självklart länkar jag till dig som jag fick idén ifrån. Hoppas det är ok?

    SvaraRadera

Om att önska bättring

Jag har insett att jag hellre önskar att människor säger att de finns med mig oavsett hur jag mår än att de önskar mig bättring. Det känns s...