söndag 19 juni 2016

Något är allvarligt fel!

Jag hör att jag inte är ensam om att undvika vården. Att fler än mig är så brända att de hellre tiger och lider i tysthet i stället för att söka hjälp. Trots att behoven är långt mycket större än hos normalbefolkningen. Som upplever att vården inte vet hur de ska hantera mer än ett symtom i taget. Komplexiteten i exempelvis smärt- och utmattningsrelaterade besvär.

Jag läser varje dag om människor som känner sig förminskade i mötet med vården och myndigheterna. Som kämpar för att bli trodda. Som blir nekade den hjälp de behöver trots att de uppenbarligen lever med stora besvär i sin vardag. Som kränks av dem de bett om hjälp. Som utvecklar depression och Posttraumatiskt stressyndrom på grund av bemötandet, i tillägg till besvären de sökt för.

Att en patient ska behöva känna sig jobbig och behöva backa för att hen vet att vården inte kommer att stödja, är INTE okej!

Att någon ska behöva blir sjukare på grund av vårdens okunskap och dåliga bemötande är INTE okej!

Att en läkare känner sig tvungen att rekommendera patienter att hoppa av sjuksförsäkringskarusellen för att rädda sin hälsa är INTE okej!

Att Försäkringskassan försöker minska sjukskrivningstalen genom att neka fler människor sjukpenning, trots att arbetsförmåga saknas, är INTE okej!

Ändå händer detta mig och andra människor i mitt kontaktnät hela tiden. Och det handlar inte bara om enstaka personer, utan om många. Människor som väljer att "göra slut" med vård och myndigheter för att orka leva. 

Hur är det möjligt att vården har blivit en plats som patienterna skyr? Att sjukförsäkringen innebär stress och ökat dåligt mående i stället för trygghet? Förvisso kanske vården blir av med de "svåra" och Försäkringskassan med de "besvärliga" genom att göra så här, och de kanske bara är nöjda med det?

Men med tanke på hur deras mål och visioner är formulerade, borde det istället göra dem djupt, djupt bekymrade:
"Målet för hälso- och sjukvården är en god hälsa och en vård på lika villkor för hela befolkningen. Vården skall ges med respekt för alla människors lika värde och för den enskilda människans värdighet. Den som har det största behovet av hälso- och sjukvård skall ges företräde till vården." (Hälso- och sjukvårdslagens inledande bestämmelser) 
"Vår vision är ett samhälle där människor känner trygghet om livet tar en ny vändning." (Försäkringskassan)

10 kommentarer:

  1. Allt handlar om att spara pengar.
    Sjukvården skickar inte patienter vidare om de inte tror att de kommer att bli friska..för dyrt.
    Försäkringskassan skyddar skattebetalarnas pengar(vi är alla skattebetalare)och får medhåll av alla friska arbetsföra,men vi sjuka får betala priset.
    Istället skickar fk patienterna på dyra utredningar t.ex TMU,men resultatet följs ej, Vi har inte tillräckliga underlag för sjukersättning.
    Arbetsförmedlingen fungerar som sophink för en sjuk som bara blir sjukare av hoten från fk -Annars får du ingen ersättning o.s.v
    Det är svårt att inte utsätta sig för stress när ens rätt till överlevnad ifrågasätts. Allt handlar om pengar.
    Förlåt, men jag är så trött. Tack för att du belyser hur verkligheten kan se ut när man är sjuk.

    SvaraRadera
  2. Återigen, precis så är det. Tack för klokskap!
    Jag är en utav dem som till och från inte "orkat" söka vård. Inte för att jag är lat. Utan jag "gör slut" med vårdsystemet för att orka leva en dag i taget. Fördelen är en bättre mental styrka i att leva i nuet, men det kommer ju en morgondag, en framtid och den är oviss. Ibland med rädsla över ovisshet över vad som känns som rejält fel i kroppen, som egentligen borde tas på allvar av mig. Men om inte vården vill ta det på allvar, negligerar och förlöjligar eller låter mig framstå som en hypokondriker fastän DEM saknar kunskap, hjälp och svar, ja då står jag hellre utan deras brist på kunskap om bot mot smärta, utan att bli hånad för att lättare hålla huvudet ovanför vattenytan.
    Jag hoppas att berörda parter inom vårdsystemet läser din blogg. Det är inte endast vi med denna erfarenhet som bör läsa i inbördes beundran, utan de aktörer som bör möta oss i vården som borde få dessa ord införlivade i bemötandet med oss. Tack för allt du belyser här! /Hjorten

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack själv - för att du bekräftar för mig att jag inte är ensam. Det är så kränkande att ha väntat in i det längsta att söka och när jag väl söker blir jag inte tagen på allvar. Jag hoppas som du att fler läser och får sig tankeställare - vi berörda vet redan - visst behöver vi styrkan i att vi är många, men en person i position att kunna göra praktiska förändringar har så oändlighet mycket mer makt än vi!
      <3

      Radera
  3. STORT medhåll på det här inlägget. Tyvärr...

    SvaraRadera
  4. Ja tror att vården och försäkringskassans brist på hjälp till "besvärliga" patienter är högst beräknande. Jag tror dom gör det för att dom vill att vi ska ta livet av oss för att vi kostar för mycket. Är vi döda så kostar vi inget.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror att det är illa - men så beräknande vill jag inte tro att det är. Diskriminering kan ske på både ett medvetet och omedvetet plan - tyvärr tror jag att en stor del av det vi möter sker på ett omedvetet plan. Inte för att det för den skull är något mindre allvarligt.

      Kram till dej! <3

      Radera
  5. Dina exempel är så talande. Det är inte ok någonstans. Om FK och sjukvården gjorde det som målen säger så vore ju det mesta bra! Det kan irritera mig så mycket att det som borde kunna fungera bra inte gör det "i onödan". /Kristina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för dina ord. Ja, det är oerhört frustrerande att veta att det kan fungera annorlunda! Jag hoppas att det här inlägget i alla fall har nått någon som sitter i en position med möjlighet att förändra.
      <3

      Radera