torsdag 21 juli 2016

Vad du kan göra för mej...

Tro mej

Att jag fortfarande är jag, att jag vill ha kontakt med dej och att jag saknar dej lika mycket som du saknar mej. Även om jag inte hör av mej eller orkar ses.

Prata med mej

För mej är det betydligt bättre med "klumpiga frågor" än att du antar att du vet vad som är bäst. Då riskerar du att göra saker som ändå inte kommer att fungera. Jag blir tacksam när du visar att du försöker förstå.

Nedvärdera inte

Jag vill ha kontakt med dig, men alla kommunikationsvägar fungerar inte längre lika bra. Låt mej säga vad som fungerar, utan att du värderar det jag klarar av som ett sämre sätt. Om du kräver att det ska fungera som förut kan det vara så att du istället tvingar mej till tystnad.

Låt mej välja

Om jag tackar ja till något, räkna med att jag har kalkylerat vad det kommer att kosta. Det jag gör jag är väl genomtänkt och jag har verkligen prioriterat för att göra det som jag gör. Förstå att det blir konsekvenser, men att jag är beredd att ta dom.

Se mitt perspektiv

När du blir besviken över att jag inte dyker upp, vill jag att du kommer i håg att jag oftast är lika besviken som du. Att jag tvingas tacka nej till majoriteten av de saker du tar för givet gör dessutom att jag lever med besvikelsen ständigt närvarande. Snälla tro inte att det handlar om ovilja.

Kom ihåg

En mycket mindre portion av det som skapar tillfälligt obehag hos dig kan skapa starka besvär hos mig. Inte bara i stunden utan för lång tid framöver. Och det kan i sin tur trigga andra symtom. Därför kan jag inte bara bita ihop och stå ut som du kan. Därför tvingas jag välja bort. 

Värdera det lilla

Det som verkar futtigt och kanske till och med meningslöst för dig kan vara något som är väldigt betydelsefullt för mig. Om du nedvärderar det lilla jag kan, fråntar du mig möjligheten att leva. Låt mej välja vad som är meningsfullt för mej.

Tillåt mej att vilja

När du hintar om att jag ska vara glad att slippa vissa praktiska moment i min vardag, vill jag att du förstår att frihet och självständighet är lika viktigt för mej nu som tidigare, kanske ännu viktigare. Och att när den möjligheten inskränks innebär det en stor sorg, inte en lättnad.

Hjälp mej kravlöst

Att vara hjälpberoende är ingen lyx och det innebär inte lata dagar med god service. Det är tvärt om förknippat med skam, sorg och en ständig tacksamhetsskuld. Jag behöver veta att du förstår det, och att du inte blir besviken om jag inte visar tacksamhet på det sätt du förväntar dej.

Visa att du vill

Fråga vad som krävs för att vi ska kunna hålla kontakten. Berätta att du är beredd att göra förändringar så vi kan ses. Visa praktiskt vad vår relation betyder för dej, även om det känns obekvämt och ovant.

Utgå från mej

Ta inte för givet att du vet vad som är bäst för mej genom att relatera till vad som är bäst för dej. Kom ihåg att det fungerar ens sällan mellan två friska personer. Fråga och lyssna.

Glöm mej inte

Du har mycket som slåss om din uppmärksamhet, jag kommer ihåg hur det var. Jag vet att jag inte längre är med och konkurrera om platsen, för vi lever våra liv i så olika tempon. Men jag vill. Tyvärr kan jag inte öka min takt, så jag hoppas du någon gång vill bromsa och anpassa dej till min.

Acceptera

Jag behöver få känna att jag duger i det skick jag är i just nu, istället för att du låter mig förstå att du väntar på att jag ska återgå till den jag var förut. Mitt liv pågår varje dag, och jag vill leva (gott) just nu, trots att livet är som det är.

4 kommentarer:

  1. Detta skulle jag vilja sätta upp på kylskåpet...
    kram Sofia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det får du gärna göra min vän! <3

      Radera
  2. Så otroligt bra och pricken över i:et!

    SvaraRadera

En ärlig ursäkt…

Alltså, det är dags nu. Jag måste krypa till korset och be er alla om ursäkt. Jag har varit till en sådan belastning på grund av min oerhör...