tisdag 12 juli 2016

Vad PEM och prickar har gemensamt

Jag har drygt en miljon tankar i huvudet och har säkert påbörjat/plottrat i ett tiotal inlägg redan idag - men utan att lyckas formulera en enda vettig mening. Faktiskt mest bara öppnat och blivit liggandes stirrande i luften medan tankarna virvlar huller och buller - ogreppbara.

Hela kroppen är som spagetti och hjärnan helt urblåst. Ibland (men bara ibland) önskar jag att viljan höll en lite bättre takt med kroppen.

Jag har drygt en miljon saker jag skulle vilja göra, men alla kräver ett visst mått av fysisk aktivitet, i alla fall hålla sig upprätt och använda armarna - och är ingenting som fungerar särskilt bra med min spagettikropp.

I friskt tillstånd hade jag just nu gett mej ut för att röja sly, städa upp och göra fint på tomten. Eller gräva rabatt. Eller rensa och kratta grus. Jag har aldrig varit någon som dragit mig för att jobba hårt. Det är kul och även om jag inte alltid varit den starkaste så har jag levt på min envishet. Och mått gott av det.

Frustrationen som obalansen mellan förmåga och vilja skapar är inte att leka med. Den får mig att pressa mig hårdare än jag borde. Min själ kräver saker av mig som min kropp inte tål. Då är det svårt att få energin att räcka till.

Det är så lite som behövs för att jag ska tippa över kanten. Som att måla små prickar på en sten. Det låter inte klokt att det kan ge en sådan energibaksmälla. Men dessvärre inte mindre sant för det.

Syntolkning: En natursten med målade prickar på.

______________________________________________________________________________
PEM betyder Post Exertional Malaise och jag har skrivit mer om det i detta inlägg:


4 kommentarer:

  1. Stenen blev jättefin!

    SvaraRadera
  2. Synd att det tog sån kraft från dig att måla prickarna på stenen. Men grymt snygga prickar blev det! 👍🏻 Sitter och slits mellan min vilja att gå ut och klippa lite i några buskar, rensa lite ogräs och ha mig. Eller det förnuftiga i att vila kroppen, som faktiskt är ganska sliten... Frustration de luxe.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Förlåt för sent svar! Tack! :-) Det är svårt med kampen mellan lust och förnuft. <3

      Radera

Om att önska bättring

Jag har insett att jag hellre önskar att människor säger att de finns med mig oavsett hur jag mår än att de önskar mig bättring. Det känns s...