torsdag 11 augusti 2016

En oombedd vardag #människanbakom

Linnéa som driver bloggen By Little Nea berättar om sitt utmattningssyndrom för att öka kunskap och minska fördomar:

"Jag bad aldrig om att sjukskrivas. Jag tror dock att sjukskrivningen kan ha räddat mitt liv, på många olika vis trots att den skrämde mig mer än något annat innan jag hamnade där. Jag ville heller aldrig vara kvar i sjukskrivning flera månader senare. Det är inte den bilden jag har av mig själv. Jag har hög arbetsmoral och är stolt över det jag uträttat inom alla jobb jag haft. Alltid. Jag har så mycket i mig. Fortfarande. Även nu. 
Den arbetsmoralen och stoltheten bidrar kanske ytterligare till sjukdomen utmattningssyndrom, men det anses vara mitt eget fel. Att jag valt att ha fel personlighet när jag föddes, eller något åt det hållet. Jag gjorde allt jag kunde komma på för att undvika sjukskrivning, men tillslut fanns inget annat alternativ. Ja, kanske att dö av någon stressrelaterad åkomma då. Det skulle inte bara gå över av sig själv. Jag fick diagnosen utmattningssyndrom, vilken jag själv förnekade länge innan jag började förstå att det kanske fanns någon sanning i det hela. Därifrån kunde jag börja ta mig framåt."

Läs hela inlägget här: En oombedd vardag #människanbakom

___________________________________________________________________________
Dela gärna din berättelse om #människanbakom för att öka kunskap och minska fördomar och funkisförtryck. Läs mer i detta inlägg om hur du går tillväga: Nu tar vi plats!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar