onsdag 10 augusti 2016

Ett autistiskt perspektiv på kommunikation och att "vara sig själv" #människanbakom

Ytterligare en berättelse som publicerats som motvikt till okunskap och funkisförtryck:

"Jag är autistisk. Du vet inte vad det betyder, och det mesta av vad du tror att du vet om det är förmodligen fel, och även om det inte är det, är det förmodligen fortfarande inte applicerbart på mig. Jag passar inte in på stereotyperna.

Naturligtvis gör de flesta autistiska människor inte det, men de av oss som inte gör det har ofta har svårt att få en diagnos (även I de fall där det uppenbarligen skulle vara till hjälp), och ännu svårare att få vår funktionsnedsättning att tas på allvar.

Vad jag försöker säga är att när jag säger att jag är autistisk säger det egentligen inte särskilt mycket om mig. Du kanske tror att det gör det, men det gör det inte.

Vad det betyder, och vad det är menat att säga dig, är att jag inte är som du.

Det betyder att på många olika sätt jag inte kan bete mig och/eller kommunicera på ett sätt som är förutsägbart för dig. Det betyder att jag inte automatiskt baserar min sätt att vara på sociala/kulturella normer, och att om jag ska göra det kräver det en stor ansträngning från min sida.

För det mesta varken vill eller kan jag göra detta. Det sociala spelet har alltid varit en gåta för mig. Jag har dock alltid varit väldigt medveten om detta, och jag har också alltid gjort mitt bästa för att förstå hur människor runt omkring mig kommunicerar med varandra, och varför de beter sig som de gör.

Jag har lärt mig mycket genom åren, och jag är alltid väldigt medveten om hur jag beter mig, varför och vilka effekter det antagligen kommer att ha.

Läs hela inlägget här i bloggen Neuroqueer: Berätta lite om dig själv
_________________________________________________________________________
Dela gärna din berättelse om #människanbakom för att öka kunskap och minska fördomar och funkisförtryck. Läs mer i detta inlägg om hur du går tillväga: Nu tar vi plats!
___________________________________________________________________________
Mail: livetsbilder(snabela)gmail.com
Twitter: @livetsbilder

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

En ärlig ursäkt…

Alltså, det är dags nu. Jag måste krypa till korset och be er alla om ursäkt. Jag har varit till en sådan belastning på grund av min oerhör...