onsdag 10 augusti 2016

Kapaciteten saknas, inte kompetensen! #människanbakom

En text jag fått tillåtelse att publicera som motvikt till okunskap och funkisförtryck:

Vi skulle slippa så många missar och så mycket skam på många områden om människor oftare funderade över skillnaden mellan kompetens och kapacitet.

Tillslut döljer man sin kompetens för att inte bli lämnad utan den hjälp man behöver, eller för att man misstas som någon med hög kapacitet pga kompetens.

Fick höra (efter att ha varit inlåst på psyk i mer än ett år) från soc att de inte förstod problemet. Jag hade ju bil och körkort. Tänker på det ibland och det är på ngt sätt höjden av sammanblandning.

Är också nästan färdig jurist och har jobbat och turnerat som körledare och det förvirrar människor och gör att de missar omständigheter.

Som att anledningen till att jag kunnat göra dessa saker är en kombination av att jag har kunnat styra belastningen efter min ork och samtidigt haft en omgivning som fattat galoppen (musiker).

Men när kapaciteten dippar ännu mer och stödet sviktar så faller jag handlöst.

Trots utbildning, körkort och bil.

/Anonym

_________________________________________________________________________

Dela gärna din berättelse om #människanbakom för att öka kunskap och minska fördomar och funkisförtryck. Läs mer i detta inlägg om hur du går tillväga: Nu tar vi plats!
_________________________________________________________________________

Mail: livetsbilder(snabela)gmail.com
Twitter: @livetsbilder

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Diciplinerad inaktivitet

Jag måste erkänna att jag ibland önskar att jag hade en sjukdom som gick att förbättra med hård fysisk prestation.  Som krävde aktivitet. Ja...