lördag 6 augusti 2016

När opinionsbildare ägnar sig åt smutskastning på arbetstid - för allas bästa

Ett öppet brev till ledarredaktionen på Expressen med anledning av er ledare publicerad 2016-08-05


Expressen - ni pratar om att tilliten mellan människor måste öka, ändå svartmålar ni människor som är sjuka och föräldrar till sjuka barn.

Ni pratar om fusk pga slarv och förvirring. Som förälder till ett barn som ofta är sjuk vet jag hur förvirrande _systemet_ är. Det är inte byggt efter att överensstämma med verkligheten. Och ett sådant system genererar fel.

Trots att vi är noggranna och vana vid systemet har vi då och då fått påbackning från FK om att vi gjort fel. De flesta gångerna har det handlat om att FK gjort fel. För de inte haft överblick över sitt eget system.

Om en väldigt stor del av fallen inte har en "bedräglig avsikt" kanske skulden inte enbart kan läggas på föräldrarna? Kanske vore det också en idé att granska systemet och organisationen som medger alla dessa felanmälningar?

Expressen- på vilket sätt ökar tilliten mellan människor när ni påstår att läkare sjukskriver lättvindigt? O att sjuka gått i baklås?

Ni påstår att sjukskrivning gör människor sjukare? Att vägen till bättre hälsa, att lära sig leva med problemen, är att arbeta.

Men vet ni - idag är det många som blir sjuka av sitt arbete! Att stressrelaterad ohälsa ökat kraftigt! Kanske ni också här kunde lyfta blicken o se att det inte bara är individen som bör lastas utan även samhället? Systemet?

Ni framställer i er ledare människan som lat och fuskbenägen - och jag undrar hur detta ökar tilliten mellan människor? Ni framställer patienter som manipulerande och läkare som veka - hur ökar det tilliten och förtroendet mellan människor?

Vem som helst kan bli sjuk - även du som skriver denna ledare. Vad skulle få dig att må bättre? Att känna dig som en börda - eller en tillgång? Skulle det hjälpa dig att bli framställd som en manipulerande fuskare?

Vet ni att det är de omtänksamma eldsjälarna som blir sjuka av stressen? De med störst samvete?

De som inte låter patienten, eleven el klienten komma i kläm i systemet. Som kämpar för andras skull och själv blir sjuk! De som försöker upprätthålla god kvalitet på jobbet trots begränsade resurser. De som har hög kapacitet och spränger sig.

Expressen - att ni på ledarplats väljer att publicera en sån pinsam smörja, som dryper av förakt för människan är obegripligt.

Att ni försöker göra det legitimt genom att hävda omtanke om människan och samhället övergår mitt förstånd!

6 kommentarer:

  1. "Alla vet att sjukskrivning i de flesta fall gör människor sjukare."(Expressen ledare 160805)
    Vilka fördomar som sprids på ledarplats. Just uttrycket "alla vet" reagerar jag på. Det är inte på något vi, vad jag vet, underbyggt med forskning. Att sjukskrivning i vissa fall är negativt må vara känt, men knappast "i de flesta fall" såsom det uttrycks.
    Hade jag inte blivit sjukskriven genom åren, hade jag inte varit i livet idag. Sjukskrivning, och senare sjukersättningen har räddat mitt liv. Hur många andra liv har det räddat?
    Att misstänkliggöra och förnedra svaga grupper hör inte hemma i en tidning som vill påstå sig vara seriös.

    Med andra ord - jag instämmer i vad Livets bilder skriver om "pinsam smörja, som dryper av förakt för människan..."

    Sommarens eller årets lågvattenmärke?

    //P-L
    Livets Skiftningar

    SvaraRadera
  2. Kvällstidningarna har förlorat sitt monopol på faktabaserad journalistik.
    Förr var det som stod i tidningen nästan sant,samhällsinformation.
    Men nu när det finns andra media att tillgå så har kvällstidningens löpsedlar förändrats,det har blivit mer snaskigt,allt för att väcka folks intresse att köpa deras nummer.Stora svarta bokstäver som SEX eller DÖD har sålt,men har blivit uttjatat.Nu vänder man sig till de redan befintliga fördomar som finns i samhället,för att spä på,och många vill läsa sådant,och slippa vara kritiska.
    Att tidningar får skapa hets mot folkgrupp,ökar inte deras trovärdighet,det kanske säljer några extranummer men de gräver sin egen grav. Vi har tyvärr blivit en ökad folkgrupp vi sjukskrivna,och kanske borde man ägna sin trycksvärta till varför det har blivit så,istället för
    att underblåsa misstänksamheten i samhället.
    Har kvällspressen något trohetsvärde i dag?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, jag vet inte om de har trohetsvärde, men det som de skriver påverkar ändå människor precis som reklam gör. Vi vet att vi inte ska påverkas av reklam men gör det ändå! Så jag tänker ändå fortsätta reagera!

      Radera
  3. Ja,och mest påverkar det dom som redan har dessa fördomar.
    Så jag är glad i kraftfulla reaktioner.Tack för det!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Jag hoppas vi blir många som hjälps åt! Tack till alla som redan delat sina berättelser!

      Radera

Om att önska bättring

Jag har insett att jag hellre önskar att människor säger att de finns med mig oavsett hur jag mår än att de önskar mig bättring. Det känns s...