torsdag 4 augusti 2016

Om du undrar vad jag håller på med, så idisslar jag

Ibland undrar jag om ni tycker att jag ältar saker? Tragglar samma saker hela tiden. Återkommer till samma ämnen? Tjatar?

Ja, det gör jag nog.

Synonymerna till älta är; ideligen diskutera, tjata (om), tugga om, idissla, upprepa, mala och traggla. Men också; knåda, blanda, bearbeta och massera.

Jag tänker att det senare passar väldigt bra in på mycket av det jag sysslar med. Här i bloggen blandar jag orden, tankarna, känslorna och upplevelserna - envist och ihärdigt - gång på gång. Knådar och bearbetar tills jag känner att det är dags för nästa steg.

Bearbeta har förutom sin anknytning till deg, synonymer som arbeta med, utveckla, omforma, revidera och omarbeta.

Precis så är det!

Mitt ältande handlar om att för egen del bearbeta det jag är med om. För att jag ska utvecklas och revidera min världsbild utifrån rådande omständigheter. Jag ältar för att förstå och komma vidare. För att utvecklas!

Men många gånger ältar jag också saker för att jag vill bearbeta (knåda vett i) människor som inte förstår. Och som genom sitt oförstånd bidrar till att personer med funktionsnedsättningar ges sämre förutsättningar till att leva ett gott liv. Genom att envist och återkommande berätta, förklara och upplysa hoppas jag att kunskapen växer.

Att samhället utvecklas!

Så ni får stå ut! Jag kommer  fortsätta älta, tjata och tugga om.

Tills jag förstår.

Och jag kommer att fortsätta bearbeta fördomar och okunskap långsamt, tålmodigt och metodiskt. Som en idisslande ko. Runt, runt tills du är redo att svälja det jag har att säga.

Tills du är redo för förändring!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Om att önska bättring

Jag har insett att jag hellre önskar att människor säger att de finns med mig oavsett hur jag mår än att de önskar mig bättring. Det känns s...