fredag 12 augusti 2016

Självtvivlet - en vårdskada?

Jag undrar hur det hade varit om mina besvär tagits på allvar från dag ett? Från den där första gången jag ringde till vårdcentralens rådgivning och var orolig över viktnedgången, den extrema tröttheten och den oproportionerliga smärtreaktionerna. Om jag blivit tagen på allvar istället för nekad tid och hjälp.

Jag undrar hur jag själv sett på mina besvär om de inte förminskats, förlöjligats och bagatelliserats av de som skulle hjälpa mig? Gång på gång. Om de hade valt att se mig som en kompetent och trovärdig person i stället för någon som är överdrivet orolig och rädd.

Jag undrar hur det hade känts om någon annan bromsat mig i stället för att pusha mig? Om vården anpassat sin nivå efter mina behov i stället för att vara de som många gånger pressa mig över min gräns. Om jag hade sluppit att ständigt vara den besvärliga, motsträviga. Om inte rehabiliteringen gjort mig så mycket sämre.

Jag undrar om självtvivlet hade varit mindre då? Om jag i högre grad sluppit tankarna om att jag överdriver, inte försöker tillräckligt och att jag är feg, rädd och lat?

Om jag sluppit undra om jag har full insikt? Om jag har vanföreställningar eller inte är fullt verklighetsförankrad. Att jag alltid kunnat ta mig själv och mina symtom på fullt allvar.

Om vården haft kunskap och varit trygga i hur de ska bemöta personer men min typ av besvär - hade det varit annorlunda då? Om jag fått hjälp när jag behövt det - hade jag sett på mig själv på ett annat sätt då?

Är självtvivlet i själva verket en konsekvens av att felaktigt inte ha blivit bekräftad och sedd? Av att ha blivit skadad av de som ska hjälpa?

Av att vara den som andra tvivlat på?

Kanske är det rent av en vårdskada?

___________________________________________________________________________
Här kan du läsa ett annat inlägg jag skrivit om självtvivel: Tvivel - inunder mitt skinn

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Diciplinerad inaktivitet

Jag måste erkänna att jag ibland önskar att jag hade en sjukdom som gick att förbättra med hård fysisk prestation.  Som krävde aktivitet. Ja...