onsdag 31 augusti 2016

Som ett jordskred, eller en lavin

Varje gång jag duschar funderar jag på vad det är som gör det så påfrestande för min kropp. För samtidigt som att duscha och tvätta håret hör till det mest basala du kan göra - att sköta din hygien - så är det en av mina mest krävande aktiviteter. Det som fullkomligt kan slå ut min kropp. Något som verkar vara så svårt för andra att förstå.

Och jag vet att jag tyvärr inte är ensam om mina upplevelser.

Jag har listat saker som jag tror påverkar kroppen under en dusch - var för sig och tillsammans:
Överkänslighet för sinnesintryck:
Även satt många normfungerande blir lugna av en dusch så är det en situation där du fullkomligt bombarderas av sinnesintryck. Varenda del av din kropp tar emot signaler om temperatur på vattnet, tryck från strålarna och eventuell smärta som beröringen skapar. Det är ljud konstant och det kan vara många olika dofter inblandade. Hjärnan jobbar på högvarv för att registrera och analysera allt.
 
Lägesrelaterade besvär:
Många personer med Hypermobilitetssyndrom och ME/CFS har problem med ortostatisk intolerans och POTS. Det vill säga att autonoma nervsystemet reagerar felaktigt på att vara i ett upprätt läge vilket gör att inte hjärnan förses med tillräckligt med blod. Jag är för dåligt insatt för att beskriva det närmare, men kort sagt kan du säga att för en person med ME/CFS kan det räcka med att sitta i upprätt läge för att det ska trigga en ansträngningsutlöst försämring (PEM).
 
Temperaturskillnad:
Dusch och bad kräver att kroppen klarar av att reglera sin termostat, och sammantaget under en dusch med förberedelse och efterarbete hinner kroppen att utsättas för många växlingar i temperatur.
 
Arbete med armarna:
Att arbeta med armarna är krävande för kroppen. Särskilt om de används över hjärthöjd. Att klä av sig, duscha, tvätta håret, torka sig och klä på sig innebär alla moment där arbete med armarna ingår. När du arbetar med armarna används muskler i rygg, axlar och bröstkorg. Både hjärta och muskler får med andra ord jobba hårt.
 
Kognitiv process:
Själva duschrutinen är för de flesta normfungerande något som blivit automatiserat - något du gör i farten, utan att reflektera över i vad du gör och vilken ordning du gör det. Vid problem att automatisera rutiner eller vid förlust av automatiserade rutiner måste du själv driva på rutinen med en medveten process, vilket är mycket mer energikrävande.
 
En aktivitet som är svår att dela upp:
Att duscha kräver ett visst mått av flyt och det är inte möjligt att dela upp den på samma sätt som många andra aktiviteter. Eftersom saker ska smörjas in och sköljas ur går det tex inte kliva ur och lägga sig mitt i. Det är med andra ord en svår-pejsad aktivitet. Det går att anpassa hur lång tid du duschar, hur ofta och om du sitter eller står - inte så mycket hur själva duschen genomförs. Momenten går att anpassa men inte helt avbryta.

Jag tänker att min lista består av olika saker som var för sig räcker för att orsaka en ansträngningsutlöst försämring av alla symtom hos en person med ME/CFS, och som sammantaget antagligen blir till en gigantisk överbelastning av systemet. Som ett jordskred eller en lavin som drar med sig allt i sin väg.

Att ta hand om hygienen lär vi oss tidigt i livet, det blir för de flesta av oss redan som barn en självklar del av vår kompetens. Det är kanske därför vi luras att tro att det inte är en särskilt kapacitetskrävande aktivitet.

Men det är just vad det är, på många olika plan.

_________________________________________________________________________

Jag avskyr egentligen att skriva saker utan att referera till någon källa där det går att läsa mer, men just nu har jag inte utrymme för något annat. Om någon har bra källor kan ni väl hojta till så uppdaterar jag inlägget!

2 kommentarer:

  1. Intressant att läsa din uppspaltning av förmågor man använder när man duschar, för det är ju helt rätt att allt detta händer under situationen. Jag har inte lika svåra besvär som du, men jag känner av att jag blir trött av att duscha och har väl tänkt innan att jag tänker och känner efter för mycket. Kanske har jag fel där! Bra genomgång av en vardaglig sak som så att säga " man bara gör". Ja, om man har alla sina krafter i behåll.
    Kram Sofia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, du - det är en yrkesskada...som arbetsterapeut är detta ett av de viktigaste redskapen jag har - att göra aktivitetsanalyser - att göra analyser av moment och förmågor som ingår i olika aktiviteter. Detta tillsammans med en analys av personens aktivitetsförmåga är förutsättningen för att kunna anpassa aktiviteten på ett bra sätt. En del förstår inte att arbetsterapi är något komplext - aktiviteterna är alltför "enkla".

      Så bra att du fick dej något att fundera på!

      Stor kram!

      Radera

En ärlig ursäkt…

Alltså, det är dags nu. Jag måste krypa till korset och be er alla om ursäkt. Jag har varit till en sådan belastning på grund av min oerhör...