onsdag 10 augusti 2016

Vi är inga robotar! #människanbakom

Jag har fått löfte om att publicera ett brev som en av mina läsare också skickat till Expressen, apropå deras ledare som publicerades 2016-08-05:

"Vet inte vem av er i Expressens ledarredaktion som skrivit dagens ledare i Expressen. 

Det är inte ofta jag blir upprörd men idag kokade det över ordentligt. 

Är sedan början på året sjukskriven för utmattningssyndrom och har som det också kallats gått in i väggen. 

Jag har arbetat drygt 20 år som lärare i svenska grundskolan och alltid gjort mitt bästa för att göra ett bra jobb. Har under årens lopp fått känna av de minskade resurser och en alltmer ökad arbetsbelastning som våra "duktiga" 
politiker med sina tjänstemän skapat för att bygga en bättre skola.

Jag har sprungit fortare och fortare för att hinna med mina arbetsuppgifter. Börjat mina arbetsdagar 06.15 ibland för att hinna med.

Vet ni vad ett utmattningssyndrom innebär? (Gå gärna in på vårdguiden så finns det mer information att tillgå). Det visste inte jag heller innan jag hamnade där.

Det är en resa till helvetet kan jag berätta. 

Jag kämpar varje dag för att bli frisk. Det är kränkande att läsa det ni skriver och många med mig skulle säkert instämma som är i samma situation. "Att bistå med sot istället för bot" som ni skriver. Vad menar ni? 

Jag har för egen del träffat en alldeles utmärkt läkare och psykolog som hjälper mig till ett tillfrisknande. 

Kliv gärna in i dagens svenska skola en vecka och gör det jobb som Sveriges lärare utför varje vecka. Jag tror inte ni skulle orka en vecka. Inte våra politiker heller för den delen. Granska skolan mer och övriga arbetsplatser mer.

Hur ser det ut idag? Varför blir människor sjuka på sina arbetsplatser 
och drabbas av ohälsa av olika slag ?

Vi människor är inga robotar utan hjärnor, tankar och känslor. 

Den ledare som ni skrivit idag bygger på stor okunskap. Jag känner mig heligt förbannad och det händer inte ofta. 

Hoppas att ni aldrig själva behöver hamna i den berömda väggen. Den som har gjort det skriver inte en så ogenomtänkt ledare utan att nyansera. Livet är inte svart eller vitt. Det finns en gråskala också. 

Jag är övertygad om att fler med mig tar beslutet att inte köpa tidningen mer. 

Med vänlig hälsning 
Annica"

___________________________________________________________________________
Dela gärna din berättelse om #människanbakom för att öka kunskap och minska fördomar och funkisförtryck. Läs mer i detta inlägg om hur du går tillväga: Nu tar vi plats!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Om varför jag inte använder begreppet kroniskt trötthetssyndrom

Det var varit mycket i media om ME/CFS den senaste tiden, vilket är glädjande. För ju mer uppmärksamhet sjukdomen ges och ju mer relevant f...