fredag 9 september 2016

Alla behövs i laget Sverige!?

Idag lanserade Försäkringskassan sin nya informationskampanj "Alla behövs i laget Sverige".

Jag saxar lite från sidan - för att du lättare ska förstå resten av min text:
"Att bli sjuk eller skadad behöver inte vara samma sak som att vara ute ur spelet. Du kan komma tillbaka i arbete på olika sätt. Laget Sverige är en kampanj för att uppmärksamma att alla behövs och kan delta efter förmåga. Sjukskrivning är inte svart eller vitt." 
"Sverige står inför en stor utmaning där sjukskrivningarna ökar stadigt. Det kommer långsiktigt att påverka våra trygghetssystem. Trenden måste vändas. För att det ska lyckas behöver Försäkringskassan, andra myndigheter, arbetsgivare, hälso- och sjukvården och enskilda individer hjälpas åt. 
En sjukdom eller skada påverkar inte bara en person, utan även familjen och kollegor, arbetsplatsen och hela samhället. Den påverkar oss alla, den påverkar Laget Sverige. Att vara sjuk eller skadad ska inte vara detsamma som att vara ute ur spelet. Det går att vara med i Laget Sverige på sitt sätt. Om vi arbetar som ett lag och samlar våra krafter kan vi vända trenden. Det handlar om det vi kan göra tillsammans, men också om det vi alla måste göra var och en för sig för att få ner sjuktalen." 
"Ju längre du är borta från arbetsplatsen desto svårare blir det att komma tillbaka. Därför är det viktigt att du kan börja jobba igen så fort som möjligt." 
Sidan innehåller också positiva berättelser av människor som kommit tillbaka i arbete igen och en liten film. Den visar personer som först är hemma (grått, trist och dystert) men sedan arbetar trots sjukdom och skada och blir välkomnade med glädje, fest och kramar. Det enda som sägs under filmen är "Vi frågar efter vilken arbetsförmåga du har - inte efter hur sjuk du är." Och den avslutas sedan med slogan "Alla behövs i laget Sverige".

Försäkringskassan skriver att sjukskrivning inte är svart eller vitt. Ändå är den nya kampanjen både extremt svart-vit och schablonartad. Fokus ligger enbart på återgång i arbete med en underton av att du ska tillbaka snabbt för att inte svika laget. Arbete framställs som det enda som ger livet mening. 

Alla kan delta i laget Sverige eftersom det finns olika vägar tillbaka till arbete - men samtidigt ges det överhuvudtaget inget utrymme för att arbetsförmåga kan saknas. Det får mig att tro att laget de talar om bara innefattar de som faktiskt kan återgå till, eller delta i, någon form av arbete. Att bara de med arbetsförmåga får plats där. 

Att själva kampanjen faktiskt rätt och slätt exkluderar alla de som saknar arbetsförmåga.

För mig är detta inget nytt - alltså att det är bara de med arbetsförmåga som räknas. Ni som har läst här ett tag vet att jag under varje avstämningsmöte (under mer än fem år) har känt att jag inte passar in i mallen, just för att min arbetsförmåga lyst med sin frånvaro.

Sanningen att säga så är det bara att återfå arbetsförmåga som räknas i dagens samhälle. Inga andra resultat är önskvärda. Att få livet att fungera trots att situationen ser ut som den gör, är mycket mindre viktigt än att få arbetet att fungera. Livet utanför arbetet går rent av att hoppa över.

Det har känts som att alla i blandade i mitt "sjukförsäkringsärende" stått handfallna när min arbetsförmåga inte återkommit "som förväntat". Som att mitt fall vore unikt. Att jag är sällsynt.

Med tiden har jag förstått att orsaken varken är att jag är ensam eller unik - utan att det snarare handlar om att själva systemet förutsätter arbetsåtergång. Och eftersom systemet är uppbyggt med arbetsåtergång som slutmål finns heller finns inga redskap att hantera sådant som faller utanför det. Några alternativa slutmål finns inte definierade och således inte heller några redskap att hantera dem med.

Detta är exakt samma sak som nu händer i kampanjen "Alla har en plats i laget Sverige". Det förutsätts att alla människor har arbetsförmåga, och därför presenteras inte heller några andra alternativ. Det talas om att det finns olika vägar till arbetsförmåga - men vad som händer med de spelare som får permanenta skador, som omöjliggör spel för all framtid, talas det tyst om.

En sådan här kampanj ökar bara polariseringen som redan finns i Sverige idag. Den cementerar förutfattade meningar och fördomar - förstärker vi och dom-känslan - och sätter de som platsar i laget mot de som inte gör det. Och det bekymrar mig.

Jag är den förste att hålla med om att arbetsförmåga är ett komplext begrepp, som inte bara handlar om hur individen fungerar utan även innefattar hur miljö och aktivitet samspelar med individens förmåga. Det gör att sjukskrivning precis som Försäkringskassan säger - inte är svart-vit - och en individuell prövning av arbetsförmågan - som innefattar både individ, arbetsuppgifter och arbetsmiljö - är nödvändig.

Samhällssystemets uppbyggnad gör att det finns människor som exkluderas från arbetsmarknaden helt i onödan. Bland annat på grund av oflexibilitet och otillgängliga arbetsplatser. Och faktiskt också ett allt för stort fokus på individens fulla tillfrisknande.

Men att arbetsförmågan är komplex och påverkas av många faktorer utanför personen själv innebär INTE att all arbetsoförmåga går att "anpassa bort". Kapaciteten kan faktiskt saknas helt trots att kompetensen är hög, och aktivitetsomfånget kan helt enkelt vara för snävt för att också kunna omfatta arbete.

Det börjar bli dags att avrunda: 

Tyvärr verkar det alltså som att Försäkringskassans slagord "Alla behövs i laget Sverige" egentligen betyder "Alla med arbetsförmåga behövs i laget Sverige". 

Jag önskar att kampanjen verkligen på riktigt kunde stå för att alla behövs i Sverige - oavsett grad av arbetsförmåga. För det är min fasta övertygelse att det är så. Jag vet att det finns en enorm kompetens hos människor utan arbetsförmåga som över huvud taget inte tas till vara idag. Vars kompetens skulle kunna förändra Sverige till det bättre.

Så nu behöver vi en slagkraftig alternativ kampanj, där alla får plats oavsett arbetsförmåga. Jag har funderat på olika slogans som: "Arbetsförmåga är inte allt i livet" "Livet är inte slut för att arbetsförmågan saknas" - eller varför inte "Du är mer än ditt arbete".

Skämt och sido.

Jag vet att jag efterlyste mer av ett lagarbete i flera led igår - för att på riktigt minska människors ohälsa och inte bara kamouflera den genom minskade sjuktal. Men att på detta sätt prata om att "alla behövs i laget Sverige" - samtidigt som man exkluderar en stor grupp människor - är faktiskt precis lika illa som att ägna sig åt att minska sjuktal genom en snävare bedömning av behovet av sjukpenning. 

8 kommentarer:

  1. Iblad känns det som om FK tror att bara för att man låtsas som att folk med ingen arbetsförmåga inte finns, så finns de verkligen inte. Sim salabim så är de borta, för de är inte snygga i statistiken. Om man inte skriver om dem eller låtsas om dem så kommer inga fler fall. Det verkar vara omöjligt att förstå att man hamnar i arbetsoförmåga ofrivilligt. Osmakligt. Det b.ev många o-ord...
    Kram Sofia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag tror att det är en av de saker som stör mej mest med den här kampanjen. Det osynliga exkluderandet precis som du beskriver. Att bli osynliggjord är extremt kränkande. Kram <3

      Radera
  2. ÅÅÅH! FY 17!(Helst eg mycket mycket starkare ord). Jag blir så arg så jag dör! De negativa superlativen haglar över min mun, men jag ska inte skriva det.

    Jag hatar denna myndighet så mycket. Så mycket illa, dåligt, skit o j-lskap de ställt till på min sjukresa. Hade jag kunnat hade jag stämt dem för länge sedan. De är anmälda till IVO av mig flera gånger, till JO mfl, men det hjälper inte då det inte finns någon som ansvarar för att ge dessa en rak höger. Det finns inget system över FK, jo länsstyrelsen, men de är inga som tar hand om när denna myndighet gör fel, inget som helst ansvar. Det går INTE att anmäla FK!

    Vi frågar inte efter hur sjuk du är! Nä tack DET VET VI MED RÅGE! Men det är en förb- stor skillnad på psykisk och fysisk sjukdom.

    Att du INTE kan jobba som brandman med brutet ben är en självklarhet. MEN ett brutet ben går över! Inget du behöver byta jobb för all framtid för! Eller om du skulle tvingas byta jobb, så kan du sitta på ett kontor med benet. Så ja du kan vara denna lagspelare.

    Ja du kan tom ha cancer och jobba! Absolut och javisst. Men behandlingen av cancern kanske gör att du inte kan. Tänks det ens så, nej inte alls inom denna skitmyndighet.

    Men vi kan ju ta schizofreni; att du jobbar som banktjänsteman, MED DINA ja myndigheten pengar! Plötsligt får din "arbetare" en psykos eller annan vanföreställning och tror sig vara gud eller någon annan och i ett klick klickar bort hela din lön, eller samlade förmögenhet. Ett ramaskri men VAAD GÖÖR DU?

    Men herregud personen var ju bara lite sjuk.. Men du har haft bort MINA pengar!! So what? Det var ju bara ett litet delirium, inget o gasta över det fixar sig nog. Du kan väl tjäna hop nya miljoner på andra aktier? Nähä inte det? Varför inte? Det är ju bara papper? Inget o fästa stor vikt vid? Lagspelare i DITT lag? Nej jag tror inte det va?

    Äh lite utmattningssyndrom, vaddå, att du somnade vid ratten och mejar ned 10 skolbarn med din buss då, äh gör det något? Det finns alldes för många människor på jorden ändå så.. eller? Platsar dessa också i Sveriges lag?

    Eller posttraumatiska flyktingar som helt plötsligt skjuter ned sina medpassagerare på tunnebanan för att de i en flash upplever hemskheter från sitt land igen och tror sig vara förföljd? Men som sagt det kanske inte gör något försäkringskassan? Lite spill och svinn får man räkna med eller va?...

    SvaraRadera
  3. För att fortsätta! Jag skulle kunna skriva spaltkilometer, men ska inte det. Men fler exempel. I filmen välkomnas arbetaren såå. OOk. Tja när det är arbetsplatsen som är orsak till sjukdomen då..? Där och när du inte är välkommen åter, där människor motarbetar dig, både chef fack och anställda. Där DE inte vill ha dig tillbaka? Där du blir återtagen på nåder, men i en isbox?

    I filmen sitter en "patient/klient" och tittar på klockan. Ung som att vara sjuk är lika med att ha all tid i världen, att ha semester, att ha långtråkigt. Hm, eh jaha. För mig finns ingen sådan dötid. All min vakna tid går åt till livets basala, att få mig upp ur säng, kunna koordinera frukost, dusch etc, sedan sova igen många timmar av utmattning. För att på eftermiddagen upprepa proceduren för att få till middag, antingen bara till en själv eller till hel familj( just jag är ensamstående), sova igen.

    Så jag har sannerligen inte den dötiden att kunna sitta och titta på klockan och sucka av ensamhet och tristess eller långsamhet. Jag har fullt upp att koordinera mig när jag är vaken.
    Hur har ni andra det?

    Marx anda lever sannerligen aktivt på FK mfl mynidgheter. Självgoda, självhävdande pompösa människor..
    Vilseledande, missvisande, desinformerande och splittrande myndighet. Usch och fy och tvi, nej finns inget gott alls att säga om den myndigheten och ett par till. Nej tyvärr!

    SvaraRadera
  4. Förlåt! Jag gick i gång på detta! Ytterligare en kommentar:
    Tros det att all sjukdom är jämställt med förkylning? Typ att när man är sjuk MÅSTE, SKA man ligga till sängs. Inte fara på stan o ranta, eller städa trädgården mm.

    Tja för vetande så behöver man INTE ligga till sängs vid psykisk sjukdom! Men kan för det vara av kognitiva skäl vara oförmögen att arbeta.

    Har man chrons eller ulcerös colit osv jo man kanske kan vara på jobbet, i bland, men då får arbetsgivaren kanske acceptera ett akut spring på toa typ 100 gånger under en dag. Eller kanske det går bra i papperskorgen vid skrivbordet? Men städerskorna kanske inte tycker det är så fräscht? och anmäler det till arbetsmiljönämnden? För hälsofarligt arbete att måsta ta hand om deet. Eftersom DU som arbetsgivare inte accepterar att en måste ta toapauser..

    Men alla ska platsa i laget ändå.. Eller?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, du - jag har inte några svar på dina frågor, men man kan ju verkligen undra hur de tänker. Och nej, jag har inte all tid i världen, min tid är totalt full. Det finns så många märkligheter i den där filmen. Har du lagt märke till humörförändringen - hemma lessen på jobbet överlycklig - hemma sorglig musik - på jobbet glad musik..osv...hemskt missvisande.
      <3

      Radera
  5. Mycket bra. Igen.
    Jag har varit sjuk i drygt fem år. Men diagnosen ME/CFS fick jag nyligen.
    Jag brukar säga att de (Fk/Af) kan sätta mig varsomhelst där det inte finns stress i någon form och där man inte behöver ett fungerande minne.
    Förutom alla andra besvär så är det nog detta som begränsar mig mest.

    Men när jag läser den text så tänker jag att vi skulle kunna jobba som konsulter. Med jour, 24/7.
    Vi rycker ut direk,t med vår erfarenhet.
    Vi kan naturligtvis inte infinna oss någonstans utan arbetsplatsen är hemmets soffa. Och vid "hjärndimman" så kommer svaren långsammare.
    Men vi kan naturligtvis alltid vara redo.
    Vi har så mycket erfarenhet av vad man måste ta hänsyn till, tänka på och reflektera kring när det gäller bemötande och handhavande av långtidssjukskrivna med "osynlig sjukdom" av skiftande slag.

    Ser fram emot fen löneförhandlingen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. <3 Ja, vi skulle kunna arbeta som konsulter. Men för min del inte 24/7 och ingen kan ha några förväntningar på att jag ska prestera inom en viss tid. Men vi har otroligt mycket som vi skulle kunna bidra med. Och JA vi skulle ha HÖG lön!!

      Radera

Om varför jag inte använder begreppet kroniskt trötthetssyndrom

Det var varit mycket i media om ME/CFS den senaste tiden, vilket är glädjande. För ju mer uppmärksamhet sjukdomen ges och ju mer relevant f...