lördag 3 september 2016

Till dig som hjälper

Jag HATAR verkligen att jag är så beroende av hjälp. Att behöva be om hjälp med nästan allt, och snällt vänta på att någon annan ska göra. Jag vet ju precis vad som behöver göras, och hur. För jag har allt som oftast kompetensen och viljan, men inte kapaciteten.

Ofta behöver jag påminna om hjälpen, inte en utan många gånger. För jag är angelägen att få saker gjort. Jag ber inte om hjälp om det inte är viktigt. Om inte jag tycker att det är betydelsefullt. Aldrig av slentrian. Eller för att jag inte ids.

Det är fruktansvärt frustrerande när jag märker att personen som jag ber om hjälp tycker att jag tjatar. Som att det jag vill inte är viktigt. För hade jag bara haft kapaciteten så hade jag gjort det direkt. Utan att skjuta upp eller glömma bort. Innan det blev ett berg.

Ibland kapitulerar jag. Av frustration o ilska. Gör ändå, på tom tank. Det gör mig ännu mer besviken, för det får så stora konsekvenser. Jag gör det på bekostnad av min hälsa. För jag har inte energi nog att göra allt. Jag måste välja noga vad jag lägger den på.

Den som hjälper mig vet allt detta. Har sett mig riktigt dålig. Men drar ändå ut på tiden. Säger ja, jag hjälper dig, sen händer inget.

Till dig som vill hjälpa andra. Säg inte ja till att hjälpa om du inte menar det! Och se till att förvissa dig om hur personen vill bli hjälpt. Använd inte dig själv som måttstock eller norm, utan den du ska hjälpa! Annars kanske hjälpen blir en stjälp. Och förvärrar.

Och förvänta dig inte att den som ber om hjälp på grund av brist på kapacitet, kan ge tillbaka på samma sätt. Det är orimligt. Att inte hjälpa tillbaka behöver inte vara samma sak som att vara otacksam. Inte heller att ha kritik på hur hjälpen gavs.

Kritiken är ett kvitto på hur väl du lyssnade. Hur väl du förvissade dig om vad personen bad om hjälp med.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Ditt ansvar - inte mitt!

För någon vecka sedan påbörjade jag en text som handlade om att vara genomskinlig och självutlämnande med syfte att uppmärksamma ett behov ...