söndag 2 oktober 2016

18 råd till dig som finns i min omgivning:

Vi är alla olika - även om vi har samma diagnos eller samma typer av funktionsnedsättningar - men vissa saker har vi gemensamt. Därför tänkte jag dela med mig av ett antal lärdomar som jag har samlat på mig efter vägen. Jag har formulerat det som råd - relaterat till min begränsade energi och dåliga återhämtningsförmåga - som jag vill ge människor i min omgivning . Jag hoppas att det är fler än de jag har i min närhet som kan ha nytta av listan.

  1. Försök förstå att jag fortfarande är jag - att jag är samma person - men att jag lever med helt andra förutsättningar än förut.

  1. Min energi är kraftigt begränsad, men min vilja, lust och längtan är intakt. Jag är kompetent trots min brist på kapacitet.

  1. Jag har inga problem med att prata om hur min situation ser ut. Ett mycket större problem för mig när du låtsas att allt är som förut.

  1. Att du tar för givet saker som blir fel är mycket mer energikrävande än om du frågar mig vilka anpassningar jag behöver. Så fråga först!

  1. Saker som gör det enklare för dig är inte alls med säkerhet samma saker som gör det enklare för mig. De kan tvärt om försvåra för mig.

  1. Ta inte för givet att det handlar om att jag inte vill träffa dig om jag tackar nej till att umgås eller ofta är frånvarande. Jag vill!

  1. När du blir besviken för att jag inte dyker upp så vill jag att du förstår att jag säkert är lika besviken för att jag inte kunde komma.

  1. Visa att du vill träffa mig även om det krävs förändring. Säg hellre: Kan jag göra något så du kan vara med? Istället för: Kom om du orkar!

  1. Fråga gärna på vilket sätt det passar bäst för mig att ha kontakt, det visar att du värderar min vänskap och att du förstår min situation.

  1. Jag värderar tex kontakt via chatt och sms lika högt som att vi ses. För oftast är alternativet "att ses" inte ens genomförbart.

  1. Tolka de anpassningar jag gör när vi ses - går undan, ligger ner, blundar, träffar dig ensam - som att jag verkligen vill träffa dig.

  1. Alternativet till att träffa dig ensam en kort stund med massa anpassningar är förmodligen att inte träffa dig alls.

  1. När du vill att alla ska ses samtidigt begränsar det mina möjligheter att vara med. Att inkludera alla innebär därför att du exkluderar mig.

  1. Jag undviker inte saker på grund av att de framkallar ett tillfälligt obehag, utan för att det försämrar mitt mående under väldigt lång tid.

  1. Ha inte dåligt samvete om jag mår dåligt när vi träffats. Eftersom jag tackat ja till att ses finns det med all säkerhet med i beräkningen.

  1. Jag har liksom du både bra och dåliga dagar. Därför kan det som fungerat för mig en dag vara helt orimligt att genomföra en annan dag.

  1. Snälla förstå att du kan anpassa tempot efter mig, men att jag omöjligt kan gå i din snabba takt eftersom min kapacitet är begränsad.

  1. Om du inte accepterar min nya verklighet utan väntar på att jag ska bli "som vanligt" begränsar du mina möjligheter att leva här och nu.


2 kommentarer:

Ditt ansvar - inte mitt!

För någon vecka sedan påbörjade jag en text som handlade om att vara genomskinlig och självutlämnande med syfte att uppmärksamma ett behov ...