torsdag 20 oktober 2016

Arbetsterapeuten - en vardagsbefriare!

Igår publicerade jag en text om systemrelaterad stress och PTSD. En tung text men samtidigt befriande att skriva. Under dagen lyssnade jag på föreläsningar från RME och Västerbottens läns landstings ME/CFS-konferens via webben, vilket verkligen var befriande.

Visst låter det befängt? Kan något så tungt verkligen vara befriande? 

Ja, det kan det! När du under många år varken blivit förstådd eller trodd trots att du mår extremt dåligt är det befriande att 1. förstå att du inte är ensam i din situation. Och 2. lyssna på människor med högt respekterade roller som tar ditt tillstånd på allvar.

När jag berättar för vård och myndigheter om basala saker i min vardag som får mig att krascha ser de vanligtvis på mig som om jag vore ett ufo. Obegriplig. Att höra läkare, forskare och en arbetsterapeut föreläsa om sådant som jag upplever varje dag, som något som SJÄLVKLART existerar ÄR i sanning befriande.

Idag är det arbetsterapins dag.

I en nyligen utgiven folder om arbetsterapi - Från det lilla till det livsviktiga - beskrivs arbetsterapeuten som en som arbetar med att befria människors vardag:
"Många människor kan inte leva livet fullt ut på grund av skada, sjukdom eller funktionsnedsättning. Men med stöd av en arbetsterapeut kan de klara vardagen, vara delaktiga i samhället och känna att livet är meningsfullt."…"Det är vad vi menar när vi säger att arbetsterapeuter befriar människors vardag."

För mig var det otroligt befriande att lyssna till arbetsterapeutens föreläsning på ME/CFS-konferensen igår. Hon heter Ewa Wadhagen Wedlund och arbetar vid Stora Sköndals ME-mottagning. Ni som följt min blogg kommer att känna igen väldigt mycket av det hon tar upp, för det är sådant som jag brukar "tjata" om och anser är väldigt viktigt. Men trots att det för mig inte var så mycket nyheter så var det ändå så viktigt att höra. Att få bekräftat att jag tänker rätt, inte överdriver och att jag inte haft orimliga förväntningar på vården var SÅ otroligt skönt!

Jag rekommenderar verkligen hennes föreläsning som kommer 4.32 in i sändningen från konferensen - oavsett om du är patient med ME/CFS, anhörig eller arbetar med eller på något annat sätt behöver förstå den här patientgruppen bättre.

Hennes huvudbudskap var ungefär att även om vi strävar och vill hitta en bot för ME/CFS - så måste vi tills dess få patienternas liv att fungera här och nu!

Hon pratar väldigt praktiskt och konkret - och arbetar hands-on med att förändra människors vardag. 

Ta hand om dej idag! <3 Kram!!

___________________________________________________________________________
Jag vill också rekommendera ett seminarium om kognitivt stöd idag den 20/10 1016 kl 13-17, som  anordnas av Sveriges Arbetsterapeuter i samarbete med brukarorganisationer. För program  och länk till webbsändning se här:

2 kommentarer:

  1. Ja, det var en fantastisk föreläsning! Så skönt höra henne bekräfta det man själv lever med dagligen. Väldigt väl insatt i tillvaron med ME! Blir tacksam över hennes engagemang, det värmer. ❤️🙏

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag hoppas hon får höra vilken skillnad hon gör! Kram!

      Radera

Liten avslagsskola - del 1

I februari har det gått ett år sedan jag fick de första signalerna om att Försäkringskassan hade tankar på att inte godkänna min sjukskrivn...