måndag 3 april 2017

Ett kalkylerande liv

En person i min närhet har en svårinställd insulinbehandlad diabetes. När han berättar om situationen slår det mig gång på gång hur mycket jag känner igen mig. Ser min egen situation speglas i hans.

En person med insulinbehandlad diabetes kan inte bara kan sätta upp ett schema med tid och mängd insulin som ska tas. Nej, blodsockret måste mätas och mängden insulin måste beräknas, både utifrån den aktuella blodsockernivån och maten som ska ätas. Det handlar inte bara om att ha kontroll på mängden mat utan i allra högsta grad om innehållet i den. Plus hur fysisk aktiv du ska vara. Trots att alla beräkningar gjorts korrekt kan kroppen reagera annorlunda än beräknat på insulinet, på grund av andra saker som också kan påverka blodsockret tex en infektion eller mer/mindre fysisk aktivitet än beräknat. En del kan känna av i tid när blodsockret är på väg att bli för lågt eller för högt medan andra inte ser lika tydliga tecken och riskerar att hamna i koma. Det handlar om att ha ständig kontroll och många beskriver livet med diabetes som ett enda långt kalkylerade.

Ett sådant liv lever jag också. Men tyvärr saknas både mätinstrument och medicin för mitt tillstånd.

Jag måste hela tiden utifrån min kropps reaktioner försöka förstå hur mycket energi jag har kvar och analysera aktiviteten jag ska göra härnäst för att se hur mycket energi den kräver. Det handlar inte bara om mängden aktivitet jag ska göra utan också i allra högsta grad vilken typ av aktivitet det är. Men trots det ständiga kalkylerandet reagerar inte alltid kroppen som förväntat. Något jag tidigare klarat av kan tippa mig över kanten när jag har ett sämre utgångsläge på grund av tidigare aktiviteter, hormoner eller en begynnande infektion. Jag känner tydligt när energin är på väg att sina - men för att hålla en bra balans och slippa bakslag får jag inte låta det gå så långt. Inbromsningen måste ske innan jag tar slut vilket komplicerar det hela. Jag måste känna mina tidiga tecken.

Även om ett inrutat och fyrkantigt liv kan hjälpa till att förstå och hitta en bra balans så kan jag inte heller göra ett strikt schema och hålla mig till det. Jag måste hela tiden lyssna på min kropp och anpassa sig efter dess signaler. Aldrig släppa kontrollen!

____________________________________________________________________________
Om någon med insulinbehandlad diabetes läser detta och ser att jag missförstått något - hör gärna av dig så rättar jag till det! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Startpunkten för en förändring

Det här inlägget kan ses som både en förklaring till mina två tidigare inlägg " En ambulerande ME/CFS-vård " och " Ska vårde...