tisdag 18 april 2017

#människanbakom #fkstress

Om få söker vård betyder inte per automatik att människor är friskare.

Att människor söker och får vård betyder inte per automatik att de får rätt vård.

Att färre personer får bidrag betyder inte per automatik att färre personer har behov av bidrag.

Ändå presenteras och används ofta statistik på det här sättet. Av media och politiker. Om det beror på naivitet, okunskap eller medveten retorik vet jag inte, men det gör mig arg oavsett.

Senaste året har statistik om färre personer i sjukförsäkringen använts för att säga att färre personer _behöver_ sjukpenning. Det har tolkats som att sjuktalen minskar. I själva verket betyder ju inte något annat än att vi vet att färre personer har fått sjukpenning beviljad, och vi kan inte genom detta veta om människor de facto blivit friskare. För att få veta det måste vi helt enkelt använda andra mått.

Många av tolkningarna känns helt tagna ur luften, utan förankring i "vanliga" människors verklighet.

Att förankra något i de berördas verklighet försvåras av att våra ord inte väger lika tungt som en frisk, normfungerande persons. Att det finns en maktobalans som säger att vi inte är lika pålitliga - trovärdiga. Att subjektivitet är att förakta.

Såväl i vården som i sjukförsäkringen men också i övriga samhället.

Men jag menar att subjektiviteten är nödvändig. Livsnödvändig till och med. Att det är våra berättelser måste höras och uppmärksammas för att den här naiva bubblan ska spräckas. Utan att vi blir lyssnade på och tagna på allvar så kommer problemet med den ökande ohälsan förbli en olöst gåta.

Jag känner själv att jag varit naiv och dum som trott på att trygghetssystemen skulle finnas där om jag en gång skulle behöva dem. Jag har haft en stark tillit. Men samtidigt är det ju så godtrogna vi SKA kunna vara. För tanken med trygghetssystemen är ju just att det ska finnas något som fångar upp oss innan vi slår i botten.

Vill du dela med dej av din berättelse om vad som händer när systemen som ska fånga upp oss inte fungerar?

Ditt möte med försäkringskassan och vad det gör med dig? Praktiska problem vållade av en icke fungerande sjukförsäkring? Hur det påverkar din relation till vården? Din ekonomi? Dina familj? Dina relationer? Dina möjligheter till rehabilitering? Din sjukdom? Hur ser din verklighet ut? Stämmer den överens med bilden som framkommer genom media och politiker?

Dina ord är viktiga!

Vi gör det så enkelt och kravlöst det bara går. Du kan skriva till mig via en kommentar eller mail som jag sedan publicerar här på min blogg, och sedan taggar till Försäkringskassan, Socialförsäkringsminister Annika Strandhäll, #människanbakom och #fkstress via Livetsbilders konto på Twitter och Facebook. 

Du väljer självklart om du vill vara anonym eller gå ut med ditt namn. 
  
För att våra berättelser ska landa rätt så tror jag vi ska vara skarpa och sanningsenliga men samtidigt undvika en raljerande och nedsättande ton när vi berättar om andra än oss själva.

Visa respekt!

______________________________________________________________________________

Mail: livetsbilder(snabela)gmail.com
Twitter: @livetsbilder

Det går naturligtvis också bra att återanvända ett blogginlägg från din egen blogg som passar. Eller själv twittra, facebooka och/eller blogga på temat #människanbakom och #fkstress.

Om du tycker att detta är ett viktigt initiativ får du gärna sprida denna efterlysning! Tack!

______________________________________________________________________________

Jag jobbar på i min snigelfart, så det är ingen brådska! <3

4 kommentarer:

  1. Jag hamnade i prostitution.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det gör mig ont att höra! <3

      Radera
  2. Bra initiativ, jag ska så småningom författa något lagom långt om jämmer och elände i kontrollstationerna och skicka in till din blogg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Ta den tid du behöver! <3

      Radera

Om att önska bättring

Jag har insett att jag hellre önskar att människor säger att de finns med mig oavsett hur jag mår än att de önskar mig bättring. Det känns s...