tisdag 16 maj 2017

Systemfel genererar inga klick...

När vi berättar för vänner om den absurda situation vi befinner oss i bland annat på grund av avslag på sjukpenning hojtar folk att vi ska "gå till media". Som att om media "avslöjar" den oförlåtliga oförrätt som begåtts mot just mig så får jag välvilligt all den hjälp jag behöver sedan. 

Jag tror tyvärr inte det gagnar nån i ett längre perspektiv. Ingen tycker om att bli skambelagt offentligt, i synnerhet inte vård och myndigheter.

Om mina vård- eller myndighetskontakter bara ändrar beslut på grund av att de inte vill tappa ansiktet i media. Vad gör det för nytta i längden då? Hur kommer det påverka mina fortsatta relationer med de kontakterna? Kommer det förbättra något där? 

Troligtvis kommer det påverka mina kontakter negativt på lång sikt. Jag är redan en besvärlig patient, och nån som skvallrar till media blir..? Ja, just det. En ännu besvärligare patient som "kommer hota med att gå till pressen så fort hon inte får som hon vill". En rättshaverist.

Mina problem ÄR stora. Dock är jag långt ifrån ensam drabbad. Att pressa på med hjälp av media i enskilda fall löser inga systemfel.

Media söker klick. Självutlämnande snyfthistorier om desperata individer genererar mer klick än tråkiga systemfel. Det styr vad som syns. Jag tror på kraften i den enskildes berättelse. Men om bara individer lyfts fram tenderar människor att tro att individen äger problemet.

Problemen med ofungerande trygghetssystem ägs inte av individer. Men friska normfungerande tror ofta att det är så. DET är ett problem. Systemfel beror inte på individen men det är individer som drabbas. Men för att lösa felen kan vi inte stirra oss blind på enskilda individer.

Samhället behöver förstå att problemen individer möter i trygghetssystemen är långt mycket större än att vi löser dem genom media!

2 kommentarer:

  1. Ja gör sitt jobb! Det kan man ju ifrågasätta. Om alla gör sin del o inte vill se helheten så tycker inte jag det sk jobbet är korrekt utfört.
    Ps se din email..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, men skulle deras arbete granskas var för sig och inte som en helhet så kanske de inte skulle få någon reprimand...

      Radera

Liten avslagsskola - del 1

I februari har det gått ett år sedan jag fick de första signalerna om att Försäkringskassan hade tankar på att inte godkänna min sjukskrivn...