torsdag 18 maj 2017

Uppdatering och ännu mer spret

Efter att ha konsulterat en jurist som är kunnig på området har jag lite ny information som känns viktig att delge er. Så detta är ett komplement till mitt förra inlägg

Juristen berättade att om jag söker sjukpenning direkt igen utan att något i min situation drastiskt förändrats så kommer Försäkringskassan att avslå min nya ansökan direkt. Han menade också att detta inte skulle kunna skydda min SGI trots att vi har fått just den informationen från Försäkringskassan. Det enda som kan skydda SGI:n är att söka arbete I den omfattning Försäkringskassan beslutat alternativt gå tillbaka till min tjänst i samma omfattning som tidigare.

Ett eventuellt byte av handläggare skulle kunna ge ett annat resultat vid en direkt ny ansökan om sjukpenning. Men mest troligt skulle detta bara leda till ett moment 22 där jag återigen får avslag och direkt hamnar i dilemmat igen med att återgå i arbete eller skriva in mig på arbetsförmedlingen för att söka arbete.

Det enda som skulle kunna förändra situationen just nu är om min nya läkare utreder och ställer ME/CFS-diagnos och därtill skriver ett bra intyg, och jag därefter gör en helt ny ansökan om sjukpenning. 

Angående vems ord som väger tyngst menar juristen att Försäkringskassans bedömning är överordnad Arbetsförmedlingen i denna fråga. Så i princip kan inte arbetsförmedlingen vägra skriva in mig som fullt arbetsför. Då gör de inte sitt jobb.

Imorgon har vi överlämningsmöte med Försäkringskassan och Arbetsförmedlingen. Då måste vi (Försäkringskassan och jag) övertyga Arbetsförmedlingen om att skriva in mig som fullt arbetssökande.

Nästa vecka träffar jag min nya läkare.

Fortsättning följer…


Tack till er som skickar tips och råd. Vi läser allt, men jag kommer inte kunna svara på allt eftersom jag måste ransonera energin extra nu! Hoppas ni förstår.



8 kommentarer:

  1. Hej. Har precis snurrat i samma karusell av galenskap.
    Tips att läsa för den som orkar...., https://forsakringskassan.kundo.se/org/forsakringskassan/d/forstar-inte-det-har-med-sgi/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Beklagar att du också är i samma härva! Värme till dej!! <3

      Radera
  2. Tackar för viktig info och upodatering! Ja saker är ju lite förändrat efter alliansen och borttagandet av stupstocken.

    SvaraRadera
  3. Vilken fruktansvärd soppa! Håller alla tummar och tår och ber att ett mirakel inträffar som ger dig din sjukpenning tillbaka.
    Bra att du sätter ljus på sjukheterna i systemen som kallas trygga....
    Många varma kramar
    Sofia

    SvaraRadera

En ärlig ursäkt…

Alltså, det är dags nu. Jag måste krypa till korset och be er alla om ursäkt. Jag har varit till en sådan belastning på grund av min oerhör...