torsdag 8 juni 2017

Mitt liv är också ett liv!

Jag berättar inte om min situation för att jag vill att du ska värdera den - utan för att du ska förstå vad jag har att förhålla mej till. Mina förutsättningar att leva mitt liv har drastiskt förändrats, och du behöver förstå på vilket sätt för att vi ska kunna mötas.

Det handlar absolut inte om att jag vill höra att du tycker att mitt liv inte är något liv, att det är hemskt eller inte roligt. Jag förstår att du kanske tänker så. Men för mig är det inte hållbart i längden att förhålla mig till min egen situation på det sättet.

För jag vill leva, om än mitt liv är väldigt begränsat. 

Jag behöver också få känna att jag har ett liv med mening och kvalitet, trots allt. Om jag skulle betrakta min situation som alltigenom värdelös, att mitt liv saknade mening, skulle mina dagar bli allt för svåra att uthärda.

Så. 

Jag försöker tänka att det är som det är, och sedan göra det jag kan av situationen. Men det är verkligen inte enkelt på något sätt. Därför behöver jag din förståelse och ditt stöd. För då kan vi fortfarande mötas, och det är något som ger mitt liv mening. 

Trots allt. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Om varför jag inte använder begreppet kroniskt trötthetssyndrom

Det var varit mycket i media om ME/CFS den senaste tiden, vilket är glädjande. För ju mer uppmärksamhet sjukdomen ges och ju mer relevant f...