söndag 16 juli 2017

Inte att förringa...

Jag pratar ofta om vikten av anpassning. Om hur varenda detalj av min vardag är genomtänkt och förändrad för att passa mig.

Men sanningen är att det finns många saker jag måste undvika pga att de inte alls går att anpassa. Som är helt utom räckhåll. Som blir för belastande hur mycket de än förenklas och delas upp. Faktum är att jag inte ens har några "säkra aktiviteter". Sådana jag kan göra helt utan risk för överbelastning. Även de jag anpassat.

Det betyder inte att det går att strunta i anpassningarna. Att det är lönlöst. Nej, det gör de anpassningar som går att göra ännu viktigare.

För. Det. Finns. Grader. I. Helvetet.

Även om en anpassning inte tar bort risken för överbelastning kan den minska omfattningen av överbelastningen. Minska konsekvenserna.

För mej innebär överbelastning inte bara ökat obehag i stunden utan också kraftigt ökade symtom under lång tid efteråt. Det innebär också att min redan mycket begränsade kapacitet krymper ytterligare. Känsligheten för belastning ökar och livsutrymmet minskar.

En anpassning kan påverka såväl hur länge jag får ökade symptom som deras allvarlighetsgrad. Livsutrymmet kanske inte försvinner helt.

Så:

Förringa inte anpassningar. Även om de verkar löjligt små eller helt onödiga för dig som är frisk. 

Och kom ihåg att om du vägrar att anpassa dig kan du faktiskt förvägra mig att leva. Jag har inte längre kapacitet att göra som du! Vänta inte på att jag ska återgå till det "normala" - att jag ska bli "som vanligt" - då förvägrar du mig liv undertiden du väntar!

Så för mig är anpassning allt - samtidigt som det inte är en mirakelmetod som gör att min kapacitet ökar. Den är lika begränsad ändå.

Anpassning handlar inte om att öka kapaciteten utan om att hushålla med den kapacitet jag har på ett bättre och mer genomtänkt sätt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

En ärlig ursäkt…

Alltså, det är dags nu. Jag måste krypa till korset och be er alla om ursäkt. Jag har varit till en sådan belastning på grund av min oerhör...