torsdag 19 oktober 2017

Ditt ansvar - inte mitt!

För någon vecka sedan påbörjade jag en text som handlade om att vara genomskinlig och självutlämnande med syfte att uppmärksamma ett behov av förändring. Jag skrev:

En politik som far med osanning och som presenterar en verklighet som inte existerar framkallar ett behov hos mig av att leva genomskinligt. Att vara transparent och självutlämnande för att låta människor förstå den sanna smutsiga verkligheten. Se konsekvenserna av de beslut som tas utan kontakt med de som är behöver en plats i Sveriges trygghetssystem.

Mitt hopp står till att mitt blottade jag når dig som är frisk och arbetsför. Du som har en röst som väger tyngre än min. Som har makt att påverka och förändra. Som människor lyssnar till i högre grad än man lyssnar till någon som är sjuk och funktionsnedsatt. Och att du väljer att ta emot det jag säger.

Jag skrev aldrig klart texten, men ville komma till vad det gör med mig att vara så självutlämnande, hur det ökar sårbarheten i ett redan mycket sårbart läge. Hur jag riskerar att göra våld på mig själv om jag inte är vaksam. Och hur omgivningens ignorans gentemot det jag berättar skadar mig ytterligare.

Under förra helgens protester mot Försäkringskassan var det många människor som naket berättande om sin vardag i syftet att skapa en reaktion och en förändring. Den här veckan har sociala medier fullkomligt svämmat över av självutlämnande berättelser om sexuella trakasserier och övergrepp med samma syfte - att få till en förändring.

ST: En vit tecknad person med synligt hjärta på en svart bakgrund.

Det fick mig att fundera över min påbörjade text - och det slog mig att det alltid är de mest utsatta som förväntas berätta och vara transparenta. Som genom sin genomskinlighet ska förändra.

Människor som utsatts för sexuella övergrepp berättar om vidrigheter för att få omgivningen att vakna. För att övertyga. Människor med psykisk sjukdom uppmanas att berätta för att minska stigmat. Jag känner mig tvungen att vara genomskinlig när det gäller Försäkringskassans förnedring.

Människor som redan mår fruktansvärt dåligt av det de går igenom vränger sig ut och in för att få människor att FATTA. Sanningen är ju att om människor hade LYSSNAT och TROTT PÅ oss från början hade vi inte behövt göra våld på oss själva när vi berättar.

Det är inte människor som utsätts för sexuella övergrepp som har ansvar för att minska övergreppen. Det är inte psykiskt sjuka människor som har ansvar för att minska stigmat om psykisk ohälsa. Det är inte människor som utsätts för Försäkringskassans orimliga beslut som har ansvar för att det sker en förändring.

Ändå är det vi som berättar. Blottar vårt innersta. Bär skammen och smärtan i offentligheten. Det är så vrickat. Ville bara säga det.

Grejen är ju att även om vi är många som berättar om det hemska. Så sker ingen förändring om inte de som förgriper sig på oss slutar. Om inte de som stigmatiserar slutar skamma. Om inte Försäkringskassan slutar misstänkliggöra.

Du är förändringen, inte jag! Ditt ansvar, inte mitt!


4 kommentarer:

  1. Bra! öppna gärna ett kommentarsfält så man kan beskriva i skrivet ord återigen, och skicka som brev till alla politiker. Inte digitalt utan i riktig brevform så det administreras och registreras på riktigt i riksdagshuset. Sen vet vi att politikerna inte läser ett skit av det som berättas. Utan att man får ett brev i bästa fall som säger: tack för att du kontakt Rosenbadskansliet. Inte ett ord om att politikerna ens bemödat sig läsa det skickade.

    Men skriver vi så har vi gjort något iallafall. Flera 1000 skrivna berättelser som tjocka telefonkataloger. Så bör regeringen mfl iallafall uppfatta att det inte är enskilda enstaka fall. Det har gjorts försök via nu nedlagda nätverket resurs. Men detta bör göras gång på gång hela tiden för att påminna om att vi finns.

    Det som är riktigt hemskt är att FK är lika omänskliga nu som under blå regeringstid. Så det spelar ingen roll vilken regering det är.
    Jo på ett sätt naturligtvis. Men vi ska hålla i åtanke att: röd regering inte på något sätt minskat eller ändrat FKs direktiv sen blå regeringen.
    Jo visst har de tagit bort stupstocken. Men de har inte sagt åt FK att sluta jaga sjuka, att neka dem sjukpenning och sjukersättning. Att backa med sina FMR och att det är sjukskrivande läkare som har koll, inte FKs handläggare som inte ens bemödar sig om att träffa en ens, utan bedriver sin häxjakt. att sjuktalen nu ska ned till 9 dagar per person och år ger INTE FK förminskat mandat att strama åt och neka ännu fler sjukskrivningar. I stället trappar de upp det arbetet att avslå sjuksskrivningar och sjukersättningar. det borde finnas en översynsmyndighet som kan ta FK i örat och ge dem en ordentlig uppsträckning. Men med pundhuvudet till statsminister vi har nu kommer inte att hända heller, och inte med Ulf Kristersson vid rodret. Tyvärr. det finns ingen som försvarar oss som är sjuka. :(. de friska vill inte lyssna utan går på pratet om att vi är lata och arbetsskygga och inte vill ta oss samman och bli friska.

    SvaraRadera
  2. Tyvärr handlar ju allt om pengar, det styr inget annat.
    Och politiker lyssnar bara om de får röster, det är min erfarenhet. Det är ett knepigt system vi lever i, och det hade varit intressant att veta skattepengarnss kretslopp i vårt system. Utförskassan borde det heta idag, som de behandlar människor,det måste väl vara på uppdrag av politiker, de är Äckligt som de behandlar sjuka. Hoppas du får någon lindring och tröst!

    SvaraRadera

Liten avslagsskola - del 1

I februari har det gått ett år sedan jag fick de första signalerna om att Försäkringskassan hade tankar på att inte godkänna min sjukskrivn...